yis

Jangkitan kulat terjadi apabila terdapat ketidak-seimbangan pada tahap asid dan normal bakteria dalam vagina menyebabkan terjadinya jangkitan kulat. Ia adalah jangkitan yang kerap terjadi dikalangan mereka yang aktif secara seksual dan juga wanita hamil.

Apa yang menyebabkan ia terjadi?

Jangkitan kulat boleh disebabkan oleh salah satu atau lebih dari sebab-sebab berikut:

  • Perubahan hormon semasa hamil
  • Pemakanan pil perancang
  • Pengambilan ubat antibiotik atau steroid
  • Penyakit kencing manis
  • Hubungan seks
  • Douching
  • Darah dan air mani

Apakah simtom jangkitan kulat?

Simtom-simtom termasuk:

  • Gatal, pedih dan sakit pada faraj
  • Keluar keputihan yang pekat seperti cheese dari faraj
  • Rasa pedih semasa kencing dan semasa seks
  • Bengkak, sakit, dan tumbuh bintik-bintik kemerahan pada faraj.

Apakah penyakit-penyakit lain yang saya mungkin hadapi?

Jangkitan kuman kelamin seperti sifilis, chlamydia, gonorrhea, atau trichomoniasis dan juga jangkitan bacterial vaginosis

1 Komen »

  1. assalam.sebelum ini terdapat benjolan dibibir vagina.sy telah menggarunya sehingga luka.beberapa hari kemudian sy dapati terdapat lebihan daging tumbuh disekitar faraj dan ianya menimbulkan rasa gatal.dan lebihan daging itu berwarna kehitaman.apakah yang berlaku dan apa yang perlu sy lakukan.

  2. assalammualaikum.doc..sy nk tnya jangkitan kulat yg belaku pada bahgian faraj ..mgakibat kan gatal..dn bhgian dubur pon bnyak naik bijik-bijik gatal..apa yg perlu sy buat..sy dh jmpa doc..tpi hnya dapat krim sapu..mohan bantu doc..
    terima ksih..

  3. salam doc, terdapat benjolan atau bengkak pada bibir faraj saya selepas melakukan seks. apakah ia bahaya dan apakah penyakit yg saya alami? bagaimana utk hilangkan bengkak/benjolan tersebut. mohon bantu. terima kasih.

  4. Dr.baru baru ni sekitar faraj naik rash, Saya rasa sangat tak selesa sebab gatal sangat. Dah sapu krim gatal tapi bila berhenti sapu gatal balik. tolong saya doc huhu

  5. doc baru2 ni sye ade buat ujian pep semier result ade jangkitan kuman.. syevdh pakai ubat y masuk dlm vagina tu.. p pas sye bersame dgn somi kua darah dan seterusnye kuar keputihan color coklat. sekarang ni dok sye rase cepat ltih.. asyik demam on of sejuk satu badan.. rase bisa2 adakah kuman tu sudah merebak 1 badan doc

  6. Salam doct. Dlm faraj sy ada soemthing yg mcm yis tu. Bila buang air kecil selalu keluar mcm yis tu. Dan gatal gatal dan pedih di luar faraj saya. Ingin pergi klinik tp segan. Ubat apa ya saya boleh beli di farmasi?

  7. salam. doc sye nk tny.. mase sye bersama suami,tetibe kuar mcm keputihan warna putih waktu bersama.. mcm tu keputihan yis ke doc?

  8. Salam doctor, saya berumur 40tahun.Sebelum haid faraj saya berasa gatal sangat….. Selepas haid juga begitu gatal Dan saya mencuci secara douching… Tetapi air keluar ada putih berketul ketul.delepas cuci douching sudah tak gatal tapi lepas kencing ada sedikit gatal lagi.. Adakah penyakit yang saya hadapi? Masalah berkenaan kencing atau Masalah faraj? Harap doktor beri sedikit nasihat. Terima kasih

  9. Salam doctor, saya berumur 40tahun.Sebelum haid faraj saya berasa gatal sangat….. Selepas haid juga begitu gatal Dan saya mencuci secara douching… Tetapi air keluar ada putih berketul ketul.delepas cuci douching sudah tak gatal tapi lepas kencing ada sedikit gatal lagi.. Adakah penyakit yang saya hadapi? Masalah berkenaan kencing atau Masalah faraj? Harap doktor beri sedikit nasihat. Terima kasih

      • Assalamualaikum doc..sy nak tanya..brt bdn sy 130kg..knapa akhir2 ni kmaluan sy gatal sngt..lps tu ada mcm yis..mcm daki lembab gitu..bila sy makin garu kluar la mcm daki lembab warna klabu cair dr kliling faraj celah2 peha makin garu makin mcm daki2 lembab melekat kat kain n jd brhabuk gitu..biasa celah peha je..ni smpai dlm faraj sy garu ada mcm yis gitu..tu dah tahap teruk ke …solat 5 waktu sy cuci ttp ada..ke sebab sy gemuk peha brgeswl jd lembab n akn tntula dia brdaki ..tp masalah nya bnda tu brtepek kililing vagina sy..dlm luar..itu pon sjnis kulat atau yis..sy tak tau bab ni

  10. Assalam doc..td sy dah pos tp hilang pulak..sy tak tau ape yg sy alami..skitar faraj saya smpailaa ke celah peha..mcm brasa gahal n bila garu ada mcm sjnis daki tebal brtepek..smpai dlm kliking bibir faraj..smbil garu..bila nak cuci amat2 pedih..itu jangkitan ape ya..bila dlm vagina daki tu tebal n mcm yis..warna putih klbu mcm daki..tp sy cuci stiao kli solat 5 waktu..ttp ada..bila garu n buang daki2 tu..kulit automatik jd kering kasar n luka skitar faraj n tpi peha..normal ke tu untuk bdn bsr atau 1 jnis pnyakit

  11. Hello doktor . Saya nak tanyaa . Kemaluan saya sangat gatal sampai saya x tahan nak garu . Skrang nak bengkak sbb terlalu garu . Keputihan saya semasa gatal ni berketul2 seperti nasi lembut tp skg kputihan daa kurang cuma gatal tu makinn gatal .apa patut saya buat ?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s